قرار گرفتن در معرض ازن با ایجاد دیابت نوع 2 ارتباط دارد

24 سپتامبر 2021- افراد مسن کالیفرنیایی که در جوامعی با کیفیت هوای نامناسب زندگی می کنند، حتی افرادی که طبق توصیه پزشک فعالیت های بدنی انجام می دهند، اما در خارج از منزل این کار را انجام می دهند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. دیابت نوع 2، یک اختلال متابولیکی پیچیده و مزمن است که ناشی از مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد سلول ها می باشد.

اگرچه ابتلا به دیابت به طور معمول با چاقی و عدم تحرک بدنی مرتبط است، اما علل آن پیچیده است. دکتر Beate Ritz، استاد اپیدمیولوژی و علوم بهداشت محیط در دانشکدهی UCLA Fielding  که در مورد تاثیر ازن(O3) –یکی از عناصر اصلی آلودگی هوا- بر سلامت انسان مطالعه کرده است، گفت: تحقیقات اخیر نشان داده است که عوامل خطر محیطی، از جمله آلودگی هوا نیز نقش مهمی در بروز دیابت ایفا می کنند.

دکتر ریتز، گفت: خطر دیابت مرتبط با ازن،در گروهی که فعالیتهای بدنی خود را در فضای باز انجام می دادند، 1.5 برابر بیشتر بود، حتی در میان گروهی که فعالیت بدنی کمتری در فضای باز داشتند، خطر ابتلا به دیابت بطور قابل ملاحظه ای بیشتر از افرادی بود که در جوامع کمتر آلوده زندگی می کردند. فواید سلامتی فعالیت بدنی به خوبی شناخته شده است، اما تأثیرات مفیدی که فعالیت های بدنی در فضای باز بر سلامت انسان می گذارد، باید در برابر تاثیرات مخرب آلودگی هوا در مناطقی با سطوح بالای آلودگی، سنجیده شود.

این مطالعه در نسخه ی ماه سپتامبر مجله معتبر Environmental Health Perspectives منتشر شد.

محققان چهار پردیس مختلف دانشگاه کالیفرنیا(UCLA ، برکلی ، ایرواین و سان فرانسیسکو) بر ساکنان شش منطقه ی اطراف ساکرامنتو، که همگی از مکزیکی آمریکایی های مسن بودند (60 سال به بالا) و در مطالعه ی پیری در افراد لاتین(SALSA) ثبت نام کرده بودند، تمرکز کردند، اگرچه محققان می گویند افزایش آسیب پذیری ها محدود به این مناطق یا موارد مورد بررسی نیست.

پرفسور Mary N. Haan، استاد برجسته ی دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و محقق اصلی در مطالعهSALSA ، که در سال 1998 آغاز شده است، گفت: بر اساس اطلاعات ما، هیچ مطالعه ای در ایالات متحده تاکنون رابطه بین قرار گرفتن در معرضO3 و دیابت را بررسی نکرده است، همچنین هیچ مطالعه ای که تاثیر فعالیت بدنی در فضای باز، بر تغییر ارتباط بین O3 و دیابت در این جمعیت را نشان دهد، نیافتیم.

محققان اطلاعات بهداشتی ثبت شده در طول نظرسنجی ها، که تا سال 2007 به طور منظم ادامه داشت، و آلودگی، کیفیت هوا و سطح ترافیک در همان محله ها را بررسی کردند. آنها دریافتند که از تقریبا 1800 فرد مورد بررسی، 186 مورد دیابت جدید ایجاد شده است.

دکتر Yu Yu، محقق دانشکده ی فیلدینگ و نویسنده این مطالعه، گفت: اگرچه شواهد اپیدمیولوژیک محدود است، آزمایشات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض ازن ممکن است باعث مقاومت به انسولین شود که در دیابت نقش دارد. به نوبه خود، آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده است که افرادی که در خارج از منزل فعالیت فیزیکی انجام می دهند، و بنابراین در حالی که در معرض ازن قرار دارند شدیدتر تنفس می کنند، ممکن است به دلیل افزایش استنشاق آلودگی هوا تحت تأثیر منفی قرار گیرند.

افرادی که مبتلا به دیابت شده بودند، در جوامعی زندگی می کردند که در معرض ازن بیشتری قرار داشتند و افرادی که بیشتر در خارج از منزل ورزش می کردند، - کارها و فعالیتهایی نظیر: باغبانی و کار در حیاط ، پیاده روی، شنا ، شکار، کمپینگ و قایقرانی؛ و ورزشهای فضای باز، از جمله گلف-، در معرض خطر بیشتری بودند.

دکتر Jason G. Su، محقق در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: متأسفانه، آنچه این امر را روشن می کند این است که حتی آن دسته از مردم کالیفرنیا که کارهای درستی را برای حفظ سلامتی خود انجام می دهند، به دلیل کیفیت پایین هوا در معرض ابتلا به دیابت هستند، این یافته ها برای حفاظت از سلامت عمومی بسیار اهمیت دارد. ما به سیاست ها و استراتژی هایی برای کاهش مواجهه با ازن در جوامع نیاز داریم تا تضمین شود که مزایای سلامتی ناشی از فعالیت بدنی در معرض آلودگی، به ویژه در جمعیت های آسیب پذیر، کاهش نمی یابد.

این تیم سابقه سلامت بیش از 1000 شرکت کننده مکزیکی-آمریکایی را در مطالعه لاتین ساکرامنتو در زمینه پیری(SALSA) ، که از سال 1998 تا 2007 انجام شد، تجزیه و تحلیل کرد. با استفاده از مدل های خطر متناسب، محققان خطر ابتلا به دیابت را بر اساس متوسط ​​قرار گرفتن در معرض O3 برای مدت 5 سال قبل از تشخیص دیابت یا آخرین پیگیری برآورد کردند. علاوه بر این، تیم تحقیق کرد که آیا سطوح بالاتر تزن در مقابل سطوح پایین ازن، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض O3 و دیابت را تغییر داده است یا خیر.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-ozone-exposure-link-diabetes.html